Kölnből koppintottuk, mégis imádjuk
Ötven évvel ezelőtt, 1964. november 21-én adták át Magyarország egyik,
ha nem a legszebb hídját, a budapesti Erzsébet hidat. Ezen a napon
hatalmas tömeg hömpölygött a hídon, a korabeli szakértők úgy tartották,
hogy a több ezer ember jelenléte volt az igazi terheléspróba, még akkor
is, ha hetekkel korábbban nyolcvan busszal és negyven villamossal
mérték: mit bír a híd. A helyén álló Erzsébet lánchidat a visszavonuló
német csapatok 1945-ben robbantották fel, torzója tizenöt évig határozta
meg a pesti oldal háború utáni arcát. A régi lánchidat már nem lehetett
újjáépíteni, egy Petőfi hídhoz hasonló jellegtelen gerendahíddal nem
akarták csúfítani a panorámát, így esett a választás az akkor
korszerűnek számító kábelhídra. A híd képéhez hozzátartozik az elmúlt
ötven év történelme: a szocialista delegációk vonulásai éppen úgy, mint a
féllegális 1988-as tüntetés Bős-Nagymaros ellen, az 1990-es taxisblokád
vagy a 2006-os barikádépítés az október 23-i nagygyűlések után.
Felhasznált irodalom: dr. Gáll Imre: A budapesti Duna-hidak, Zsámboki Gábor: Acélszerkezetű közúti hidak építése hazánkban 1945-1969 között. A képeket javarészt a Fortepanon válogatottuk.
A lerombolt Erzsébet híd a Gellérthegyről nézve, 1945. A hidat január 18-án robbantotta fel a visszavonuló német hadsereg. A töltetek csak a budai hídfő déli lánckamrájában robbantak fel, így a budai oldal pilonja a Dunába zuhant. A pesti hídfő egészen a hatvanas évek elejéig, az új Erzsébet híd építésének megkezdéséig mementóként emlékeztetett a háború pusztítására. 1926-ig ez volt a világ legnagyobb nyílású lánchídja, és nemcsak a legmonumentálisabb, hanem külföldi szakértők szerint a legszebb is. A háború után a korábbi, Erzsébet hídon átmenő villamosvonalak megmaradtak azzal a különbséggel, hogy a pesti, illetve a budai oldalon új végállomást kaptak. A régi Erzsébet hidat újjáépíteni már nem lehetett, kellett egy új híd.
Az Erzsébet híd acélszerkezetének gyártása a Ganz MÁVAG-ban, 60-as évek
eleje. Pénz nem volt, tervek viszont igen. A lehetőségek: 1. A
lebombázott hídhoz hasonló lánchíd – elvetették, mert a Duna mélyéről a
vártnál kevesebb lánc került elő használható állapotban, valamint a
megnövekedett forgalom miatt muszáj volt az eredetinél szélesebb hidat
építeni. 2. Felsőpályás gerendahíd – ilyen a Petőfi híd, otromba megjelenése miatt vetették el. 3. Korszerű kábelhíd – ez lett a nyertes.
A kötélszerelés egyszerűbb és gyorsabb a láncszerelésnél, és az ötvenes
évek végére, a hatvanas évek elejére sok tapasztalat gyűlt össze a
világban kábelhidakról. Ott van például az 1929-ben épült, majd a
második világháború után újjáépült kölni Mülheim-híd, amit az Erzsébet
híd építői tanulmányoztak, tervezőivel konzultáltak. Ez, megnézve a Mülheim-hidat, nehezen is tagadható.
Az épülő Erzsébet híd a Gellérthegyről nézve, 1963. A két tartókábel
egy-egy kábelkötege 61 darab elemi kábelből van összeállítva. A
helyszíni acélszerkezet szerelési munkái 1962 szeptemberében kezdődtek,
az iránykábelt 1963 júliusában húzták át, októberre az utolsó kábel is a
helyére került.
Döbrentei tér, az Erzsébet híd épülő lejárója, 1964. A pesti és főleg a
budai feljárórendszer egyedülállóan modern és impozáns volt a korabeli
Magyarországon.
Hordógurítással ünneplik a szerkezetkész állapotot, 1964. A szokás onnan
ered, hogy a legenda szerint baj éri azt, aki elsőként megy át a hídon.
Az Erzsébet híd terheléspróbája, 1964. Nyolcvan autóbuszt és negyven
villamost vezényeltek fel a hídra. A terhelés eredményei megfeleltek az
előzetes számításoknak. Az új híd tíz méterrel lett szélesebb a réginél,
a járdákat a függesztőkábelen kívülre helyezték.
Az Erzsébet híd avatása 1964. november 21-én. Azt mondják, a híd igazi
próbaterhelését az ezen a napon a hídon áthömpölygő tömeg adta. Ezzel az
összes, a második világháborúban tönkrement Duna-hídon megindulhatott a
forgalom. Érdekesség, hogy New Yorkban is volt egy hídavatás ezen a
napon: ekkor adták át ugyanis a Verrazano-Narrows hidat, a világ 1981-ig
leghosszabb függőhídját. Ma már csak a kilencedik leghosszabb.
Erzsébet híd pesti hídfő, Váci utca - Szabad sajtó út sarok, 1972. Egy Fiat Pininfarina Coupé kanyarodik a híd felé. Ez az autó ekkor már minimum hatéves volt, mivel a Fiat 1959 és 1966 között gyártotta ezt a modelljét.
Fidel Castrót és kíséretét szállító gépkocsikonvoj, 1972. Az utolsó év,
amikor még járt a hídon villamos. Hogy miért szüntették meg, azt nem
lehet pontosan tudni, valószínűleg két ok miatt: egyrészt a villamos
dinamikus hatása miatt repedeztek a híd lemezei, másrészt viszont a
villamosjáratok megszüntetésével az volt a cél, hogy minél több utasa
legyen az 1972. december 23-tól a teljes mai vonalszakaszon, az Örs
vezér tere és a Moszkva (Széll Kálmán) tér között járó piros metrónak.
Erzsébet híd pesti hídfő, 1977. Habár 1972. december 31-én haladt át az
utolsó villamos az Erzsébet hídon, a vágányokat 1975-ig nem szedték fel.
A nyári munkák alatt a hidat nem zárták le.
Tüzijáték, háttérben az Erzsébet híd, 1978. Idézet egy korabeli
tudósításból: a sötétség beálltával, este 9 órakor röppentek fel a
tüzijáték nyitányát jelző világító rakéták, majd megkezdődött a
háromnegyedórás műsor. A több tízezres nézőközönség feje felett az esti
égbolton egymás után bomlottak ki a színskála különböző árnyalataiban
pompázó tűzrózsák. A vizuális élményt a budai oldalt pásztázó nagy
teljesítményű fényszórók sugara tette teljessé.
Erzsébet híd pesti hídfő, 1983. A szocialista autóipar termékei mellett egy lengyel rendszámú Volkswagen.
Környezetvédők tiltakoznak az Erzsébet híd lábánál, 1988. október 3. A
megmozdulásban résztvevők a Roosevelt tértől a Duna-korzón, az Erzsébet
hídon, a Gróza Péter rakparton, valamint az Ybl Miklós téren át a
Lánchídig élőláncot alkotva tiltakoztak a bős-nagymarosi
vízlépcsőrendszer ellen. A Szabad Európa Rádió szerint a parlament őszi
ülésszakának kezdetére időzített akcióban négyezer ember vett részt. A
korabeli Országgyűlés a tiltakozást nem vette figyelembe, és megszavazta
a vízlépcső megépítését. A magyar oldalon ennek ellenére 1989-ben
leállt az építkezés, 1992-ben pedig felbontottuk a szerződést a
csehszlovák féllel.
Hatalmas tömeg az Erzsébet hídon és a Március 15. téren az alternatív
szervezetek – köztük a Magyar Demokrata Fórum, a Szabad Demokraták
Szövetsége, a Fiatal Demokraták Szövetsége, a Bajcsy-Zsilinszky Társaság
– március 15-ei demonstrációján, 1989.március 15. Az MTI korabeli
tudósítása szerint Mécs Imre, a Történelmi Igazságtétel Bizottság
képviseletében rámutatott arra, hogy a fiatalság igazságos célja
érdekében mindig hangot tudott adni békés demonstrációval forradalmi
lendületének. Arra a kérdésre válaszolva, hogy miért nem ünneplik együtt
a hazai politikai erők, csoportosulások, pártok és mozgalmak március
15-ét, így fogalmazott: „Külön ünnepelünk, de nem egymás ellen".
Taxisblokád az Erzsébet híd budai hídfőjénél, 1990. október. Több ezer
taxis és fuvarozó zárta le Budapest és a nagyobb városok útjait az
Antall-kormány benzináremelése ellen tiltakozva.
Piknik az Erzsébet híd közepén, 1990. október 27. Ekkor már második
napja tartott a demonstráció. Végül másnap este 9 órakor szüntették meg a
blokádot, miután a kormány és az érdekegyeztető szervezetek megegyeztek
egy 12 forintos literenkénti kompenzációban.
Egy Li-2-es matuzsálem repülőgép elrepül az Erzsébet híd felett a
Magyarország Európai Uniós csatlakozása alkalmából rendezett
légifelvonuláson, 2004. május 1. A gépet 1939 és 1952 között gyártották a
Moszkva melletti Himkiben, illetve Taskentben, miután a második
világháborús német támadás miatt evakuálni kellett a gyárat. A Liszunov
Li-2-est a szovjetek az amerikai Douglas DC-3-as gyártójától vett
licensz alapján fejlesztették ki. Ezek a gépek (öt darab) voltak a
második világháború utáni magyar polgári légiközlekedés első
repülőgépei, és nem a Szovjetunióból, hanem Romániából érkeztek. A Malév
1954-ben alakult, miután kivásároltuk a szovjetek részét az addigi
közös légitársaságból, a Maszovletből. A kép készítésének időpontjában a
Malév még zömmel belföldre, például Szegedre, Szombathelyre, Győrbe
járt, a bécsi járat csak 1956-ban indul meg. A forradalom leverése után
egy évig a szovjetek minden repülést betiltottak, az első újraindult
járat a Budapest-Miskolc-Debrecen volt.
Barikádok az Erzsébet hídon, 2006. október 23. Szeptemberben kezdődtek
zavargások Budapest utcáin, miután nyilvánosságra került Gyurcsány
Ferenc miniszterelnök MSZP-s frakciótagoknak elmondott beszéde, ahol
beismerte: hazudtak a választási kampányban. Az október 23-i
nagygyűlések után több ezer ember maradt az utcákon, a legnagyobb
zavargások az Erzsébet híd pesti oldalán törtek ki. A tüntetőket
folyamatosan erős hányingert keltő könnygázgránátokkal lőtte a
rendőrség. A tiltakozók barikádokat emeltek, az anyagot egy Kígyó utcai
építkezésről hordták el. A barikádot végül egy hókotró törte át hajnali
fél 2-kor, az autó mögött több száz rendőr és egy vízágyús autó oszlatta
fel a tömeget. A tüntetők követelései nem valósultak meg, Gyurcsány
Ferenc majdnem három év múlva adta át a miniszterelnökséget Bajnai
Gordonnak.
Az internetadó ellen tiltakozó tömeg az Erzsébet hídon, 2014. október
28. Orbán Viktor miniszterelnök talán ezt a képet is látva döntött úgy,
hogy visszavonja tervét.
Mossák az Erzsébet hidat, 2009. március 8
(Index)
No comments:
Post a Comment