Szerdától jár újra teljes vonalán a felújított 1-es villamos. Leteszteltük, hogy a korábbi 44 perces teljes menetidő a megszüntetett lassújelek miatt 37 percre csökkent, de a villamos legfeljebb 51-53 km/órás sebességgel haladt ott is, ahol sokkal gyorsabban mehetne. A KRESZ ugyanis 50 km/órát engedélyez. Az NFM kezdeményezte ugyan a sebességhatár eltörlését, de a KRESZ-módosítás elakadt.
"Az új pálya tervezési sebessége 60 km/h lesz, az 50 km/h jogszabályi határ alól felmentést kérünk" – jelentette
be a BKK két éve, az 1-es villamos felújítása előtt. Mint megtudtuk, a
pálya megkapta a felmentést, a villamosok mégsem haladhatnak 50
km/óránál többel. A KRESZ ugyanis 50 km/órában maximálja a villamosok
sebességét.
Információink szerint a Nemzeti fejlesztési Minisztérium kezdeményezte a KRESZ módosítását, azonban a Belügyminisztériumnál mintegy fél éve elakadt az ügy. A témát ismerő informátorunk szerint
"a tárca ül rajta, aggodalmaskodnak, hogy mi lesz, ha baj lesz."
Megkerestük az ügyben a Belügyminisztériumot, ahol azt válaszolták, hogy ilyen javaslat nem érkezett hozzájuk, a KRESZ módosítása jelenleg nincs napirenden. Ugyanakkor a fejlesztési tárcától megtudtuk, hogy tavasszal volt egy KRESZ-módosítási javaslatcsomaguk, és a villamosok sebességhatárának az eltörléséről továbbra se mondtak le. (A zárt pályán haladó villamosok végsebessége a vezető döntésére lenne bízva.) Az ügy azonban kormánydöntést igényel.
Az Index délelőtti pályatesztje szerint az 1-es pályáján legalább négy szakaszon gyorsabban tudna haladni a villamos: a Közvágóhíd és a Mester utca között, az ezt követő megállószakaszon, a Puskás Stadion és az Egressy út között, valamint az Árpád hídnál. (A Fehérvári útig tartó új pályaszakaszon is legalább két szakasz lesz, ahol repeszthetne a szerelvény.)
A stadion és az Egressy úti megálló között mértük a legnagyobb sebességet a gps-es alkalmazással: itt majdnem végig 50-nel haladt a villamos, sőt néhány másodpercre 52-53-ra is felugrott a sebesség.
A Tatra villamos simán tudna többet az 50 km/órás döcögésnél, a konstrukciós sebessége ugyanis 65 km/óra, de még inkább igaz ez a hamarosan a vonalra érkező új CAF Urbos3 kocsikra is, amiknek 70 km/óra a szolgáltatási sebessége. Csak érdekességként: a Combino 70 km/óra sebességet, a hannoveri TW6000-es pedig 80 km/órát tud.
Az 1-es villamos egyébként így is sokat gyorsult. (A videón látszik, hogy két megálló között is mekkora a különbség a régi és az új állapot szerint.) A régebbi, pályahibák miatt lassújelekkel teleszórt pályán 44 perc alatt tette meg a 13,5 kilométeres utat az 1-es a Közvágóhíd és a Vörösvári út között, míg most ez a menetidő 37 percre rövidült a felújított vágányokon.
Három forgalmasabb budapesti villamos adatai:
- 1-es: 13,5 km-es vonalhossz, 24 megálló, 37 perces menetidő
- 3-as: 12,8 km-es vonalhossz, 30 megálló, 47 perces menetidő
- 4-es: 8,7 km-es vonalhossz, 19 megálló, 30 perces menetidő
(Index)
No comments:
Post a Comment