Az állam (uniós támogatásból) tizenegymilliárd forintot költ a Vár közlekedésének fejlesztésére. A többéves program részeként a napokban fejezték be a Hilton szálló alatt, a budai Vár falának tövében a vadonatúj buszforduló építését (itt korábban egy füves placc volt).
Közvetlenül a buszforduló mellett van a júniusban átadott új, közforgalmú lift is. A koncepció világos:
az érkező buszok itt teszik le az utasokat, akik a lifttel egyből a Vár belső, forgalomtól védett övezetébe juthatnak.
A célpont vonzó, a közvetlen közelben van a Halászbástya, a Mátyás-templom és a Szentháromság tér is.
A turistabuszok nem jönnének fel a Vár területére, csak a liftig. A vendégek, a turisták innen gyalogosan vagy a lifttel érkeznének a szállóba vagy a Várba. Ezzel a megoldással nagymértékben csökkenthető a Vár busz-forgalma, a Hilton teljes buszforgalma kitiltható lesz.
Az idézet a kerület 2009-es integrált városfejlesztési stratégiájából származik, majd az ötletet egy lakossági közmeghallgatáson is megfuttatták. A Közopos fejlesztésből azonban több körben is kimaradt, és csak 2013-ban került bele. Ellenvetésnek, kritikának sehol semmi nyoma.
Pedig gyanakvásra, de legalábbis értetlenkedésre lett volna ok, mert a forduló használatához a buszoknak a Váron így is-úgy is át kell hajtaniuk. Az ugyanis csak a Vár felé egyirányú, keskeny Hunyadi útról közelíthető meg: hiába teszik le a liftnél a turistákat, a buszoknak fel kell pöfögniük a Várba, hogy a túloldalon legurulhassanak. Ha viszont a terv az, hogy a Hunyadit forgalmát egyszer megfordítják, a forduló csak fentről, a Dísz tér felől lesz megközelíthető.
Sorompó sorompó hátán
A beruházás megértéséhez muszáj kicsit átlátni a Vár bonyolultnak tűnő közlekedési rendszerét. A Duna, azaz a Clark Ádám tér felől a Dísz téren át a Tabán felé ingyen át lehet hajtani a Váron: a sorompók mindenkit átengednek. Az új buszforduló (Gimnázium utca nevű) felhajtója közvetlenül az első sorompó mögött ágazik le a Hunyadi útról. A Vár belső, védett övezetébe a Dísz téren elkanyarodva egy további sorompón átkelve lehet csak bejutni: az új buszfordulóval a kerület vezetői épp az ide irányuló forgalmat szeretnék csökkenteni.
Mivel a Várban (a BKV járatait kivéve) szinte sosem látni buszokat, felmerült a kérdés:
mennyit javít a védett övezet helyzetén a bruttó 131 milliós beruházás?
A buszforduló behajtani tilos táblával lezárt felhajtója.
Fotó: Gréger Szabolcs / Index
- Áruszállítás: Ez nyilván a Hiltonba és a Halászbástya étterembe árut hozó kocsikat jelenti. Ők eddig is be tudtak hajtani ugyanitt, hiszen csak a buszforduló új, a felhajtó évtizedek óta ott van, most csak kicsinosították, újraaszfaltozták. A buszforduló az ő helyzetükön semmit nem változtatott.
- Hilton-busz: A Hilton nem kívánt reagálni a megkeresésre. Egy, a hotel működését jól ismerő forrás viszont megerősítette előzetes információinkat, hogy
a Hiltonba busszal érkező turistacsoportok aránya elenyésző, ez az üzletág az elmúlt évtizedekben szinte teljesen leépült.
- Halászbástya-taxi: Ez feltehetőleg a Halászbástyához, illetve a benne lévő étterembe utasokat szállító taxikat jelenti. Csakhogy a Halászbástya taxival megközelíthető volt és marad fentről is: alulról legfeljebb az a vendég jön, aki nem akarja, hogy lássák, és ezért az étterem saját felvonóját használja az északi bástya épületében. Ezt azonban eddig is megtehette.
- Mozgáskorlátozottak: Mivel a mozgáskorlátozottakat szállító járművek továbbra is (ingyen) behajthatnak a védett övezetbe, se a buszforduló, sem az új lift nem igazán javít az autóval érkezők helyzetén. A kerekes székkel érkező, kalandvágyóbb mozgáskorlátozottak helyzete sem jobb: a Hunyadi úton a járda a sorompó mellett annyira összeszűkül, hogy ott egy kerekes szék nem fér el.
Igen ám, de az MTA TK titkársága szerint hozzájuk sosem jönnek buszos csoportok. A Magyarság Háza azt közölte, hogy bár „vélhetően az is előfordul”, hogy egy-egy csoport különbusszal érkezik, a havi 1500-2000 látogató zöme a tömegközlekedést használja.
Valójában tehát sem a Hiltonnak, sem a környék szóba jövő intézményeinek nem volt szükségük a buszfordulóra.
A Vár az egyik kötelező látnivaló Budapesten, és rengeteg turista városnéző vagy különbusszal érkezik: a kerületi önkormányzat tájékoztatása szerint főszezonban napi 200-250 buszról van szó. Ezek zöme a Hunyadi úton hajt fel, a Halászbástya tövében, a Schulek-lépcsőnél teszi ki az utasokat, akiket aztán a Hunyadin kicsit feljebb vagy a túloldalon, a Palota úton vesznek fel.
A városnéző buszok azonban nem használhatják az új buszfordulót.
Amellett, hogy a tábla tiltja, a buszforduló nem elég nagy, és a felhajtó sem elég széles, hogy ekkora buszos forgalmat kiszolgáljon. És a Vár sem nyerne vele sokat: a szűk Hunyadi utat használva a turistabuszoknak a Dísz téren elkerülhetetlenül át kell hajtaniuk. Ez a forgalom mindaddig át is fog zúdulni a Dísz téren, amíg a Vár túloldalán, a kétirányú Palota úton meg nem épül az oda tervezett buszforduló, és a Hunyadi útról ki nem tiltják a turistabuszokat. A terv kész, ha a kormány rábólint a finanszírozásra, a kerület szerint másfél év kell az építkezéshez.
Akkor viszont a most átadott Hunyadi úti forduló válik végképp feleslegessé. Kivéve persze, ha a Hiltonba elkezdenek özönleni a buszos turisták. Nekik viszont külön engedélyre lesz szükségük, hogy a buszok elől lezárt Hunyadi úton a jövőben is felhajthassanak.
MG (Index)
No comments:
Post a Comment