Ilyen volt Sándor László is. Egy átlagos budapesti srác, aki nem csinált semmi különöset, csak megpróbált úgy élni, ahogy jólesett. Az életét pedig részletesen dokumentálta, szenvedélyesen fotózott. Nem sokkal a II. világháború után született, első gépét már a Práterben töltött középiskolás évei alatt megvette, onnantól pedig nem volt megállás. Sosem csak fotózással foglalkozott, dolgozott ápolóként, mélyépítkezésen, vagy éppen a geodéziai kutatóműhelyben segített be. Az élete egy nagy kaland volt – három szóban összefoglalva: szex, drogok és fotózás.
A Fortepan a legnagyobb magyar nyelvű online fotóarchívum. Az Indexen a Fortepan szerkesztőivel együttműködve mutatjuk be a legizgalmasabb gyűjteményeket a huszadik századi magyar, amatőr fotósok hagyatékaiból.
Már a gimnáziumban is megmutatkozott ars poeticája, ami nagyjából úgy
foglalható össze: vagy én fotózok, vagy engem fotóznak, de a legjobb, ha
valahogy összekapcsoljuk a kettőt. (Fotó: Sándor László / Fortepan)
Sándor László 1948-ban született. A háborúban a családja egy részét
deportálták, akik túlélték, utána virágot árultak a Hunyadi téren. A
szülei valamennyire hittek a rendszerben, mert megvédte őket. Azt
szerették volna, ha Lászlóból mérnök lesz, László viszont lázadásból
inkább fotózni kezdett. (Fotó: Sándor László / Fortepan)
Kedvenc fotós témái a nők voltak. Nem tanulta a profi fotózást, de
nagyon érezte, mitől lesz izgalmas egy kompozíció. Mint például ez is. (Fotó: Sándor László / Fortepan)
Amikor hazajárkált Hollandiából, rendszeresen felbukkant a Kassák
Klubban, ahol főleg a kor értelmisége és művészvilága lebzselt Xantus
Jánostól Török Ádámig. (Fotó: Sándor László / FORTEPAN)
Párszor elvitték és megbotozták a rendőrök, de komolyabb összetűzése nem
volt velük, legalábbis amíg itthon élt. Miután visszajött, már
felpuhult a rendszer is. (Fotó: Rubinstein Sándor / Fortepan)
1976-ban Bécsbe ment focimeccset nézni a haverokkal, aztán nem jött
vissza, meg sem állt Amszterdamig. Politikai menekültként fogadták be a
hollandok, az volt az álma, hogy Amerikába megy fotózni, de nem jutott
el. Segélyekből élt Hollandiában, a hazainál jóval magasabb színvonalon.
(Fotó: Sándor László / Fortepan)
Egy szelfi ötven évvel ezelőttről (Fotó: Sándor László / Fortepan)
Rengeteg képet készített, amiket a szülei pincéjében tárolt Budapesten.
Egy pincetűz során a nagyja odaveszett, de így is megmaradt több ezer,
ami emléket állít annak a több száz nőnek is, akivel az élete során
kapcsolatba került. (Fotó: Rubinstein Sándor / Fortepan)
Visszafogottabb zenekari fotó még az MTI-s időkből (Fotó: Sándor László / Fortepan)
(Fotó: Sándor László / Fortepan)
A 60-as évek második felében fotós gyakornok volt a Magyar Távirati
Irodánál, ahol – bármennyire is hihetetlen – ilyen képek is készültek.
Ez a Mini zenekar tagjairól készült. Nehéz elképzelni, hogy ma ilyen
képeket adjon közre az állami hírügynökség. (Fotó: Sándor László / Fortepan)
Sosem volt gazdag, de Hollandiában fillérekért vett nyugati autókat,
amikben aztán itthon feszített. A képen kivételesen nem egy ismeretlen
nővel, hanem egy régi barátjával látható. (Fotó: Rubinstein Sándor / Fortepan)
Egyik kedvenc elfoglaltsága a csajozás volt. Egyszer próbált
megállapodni: feleségül vette Gilányi Klárát, aki műszaki rajzolóként
dolgozott. A házasságból egy fiuk született, Dávid. (Fotó: Sándor László / Fortepan)
Dávid elmondása szerint anyja egy darabig hitt abban, hogy működhet a
kapcsolatuk, de aztán be kellett látnia, hogy László nem az a típus, aki
elviselne bármilyen kötöttséget. (Fotó: Sándor László / Fortepan)
A tapéta, az üres keret a falon, az arc, a testtartás, a ruha mintája,
nagyon erős az egész. A kép szintén Gilányi Kláráról készült. (Fotó: Sándor László / FORTEPAN)
Újabb kép a feleségéről (Fotó: Sándor László / FORTEPAN)
László húsz évig volt kábítószerfüggő, a 2000-es éveket már nem élte
meg. Barátai közül sem élnek már sokan, akik mesélni tudnának róla.
Fényképei viszont elemi erővel állítanak emléket annak, hogy úgy élt,
ahogy csak nagyon kevesen a rendszerváltás előtti Magyarországon. (Fotó: Sándor László / FORTEPAN)
Fiával Dáviddal, mielőtt elment arra a bizonyos bécsi focimeccsre (Fotó: Rubinstein Sándor / FORTEPAN)
Itthon még tisztán élt, nem ivott, nem dohányzott, Hollandiában azonban
megismerkedett a heroinnal, ami szép lassan tönkretette. A
hetvenes-nyolcvanas években rövidebb-hosszabb időre hazajött, általában
azért, hogy lejöjjön az anyagról. Több intézetben megfordult, de heroin
híján itthon bármelyik virágosnál lehetett mákgumót kapni, amiből a
mákteát készítettek. Az önpusztítás megmaradt, az eszköz változott. (Fotó: Rubinstein Sándor / FORTEPAN)
Hollandiában annyi változott, hogy színesek lettek a képek, a fotók alanyai viszont továbbra is a nők voltak. (Fotó: Sándor László / FORTEPAN)
Fábíán Tamás, Barakonyi Szabolcs (Index)
No comments:
Post a Comment