Monday, August 26, 2024

Várkert Bazár

A Várkert Bazár részeként, de elkülönülve áll a „Félix budai kreatív ház.

Tudtátok e, milyen rendeltetése volt eredendően ennek az épületnek?

„Ybl Vízház: a világ legelegánsabb gépháza.

Bármilyen meglepő a cím, igaz, a ma „Félix budai kreatív ház” - ként ismert kis neoreneszánsz stílusú, tornyos épület, nem csalás, nem ámítás, eredetileg bizony szivattyúháznak, vízmű-épületnek készült.

A Vár vízellátását a Duna (is) jelentette, és ahhoz, hogy a víz feljusson a dombra, szivattyúra volt szükség: hát ennek épült ez a kis épület.

A budai főgyűjtőcsatorna építése során bukkantak rá később arra az eredeti ciszternarendszerre, amit Ybl tervei alapján építettek ki. A kavicságyon átszűrt vizet gőzszivattyú juttatta fel a hegyre, ez a szerkezet foglalta el a házikó alsó szintjének nagy részét.

Az épület legszebb építészeti megoldása, ha úgy tetszik, egy igazi „geg”: a torony. Első ránézésre ez egy épületdísz, egy romantikus kis plusz a házon, pedig valójában nagyon is prózai szerepe van: ez volt a gőzszivattyú kéménye. Ha közelebbről megnézzük, tényleg látszik, hogy oldalt mindenütt zárt, kupolaszerű teteje pedig valójában egy füstcső vége. Mégis az egész olyan bájos, olyan tökéletes, és mint ilyen, jól mutatja, hogy Ybl bizony nem csak korának jó iparosa, hanem valódi alkotó volt.”

/Pest-Buda, 2016. július 10.Viczián Zsófia írásából

 
A Budai Vár déli Cortina faláról fotózva


A Gloriette nem különálló építmény, pavilonját két oldalról felfelé futó lépcsős rámpaművek fogják közre, melyek a kertbe vezetnek. A Gloriette előtt álló két oroszlán közül az egyik a harcot testesíti meg, aki elűzve a szörnyűségeket az űzött vad után tekint. A másik a béke és a nyugalom őrzője, aki veszély esetén támad. Az eredeti oroszlánok a II. világháború alatt megsemmisültek, a most látható szobrokat a 60-as években készítették. A legutóbbi rekonstrukció során helyreállították az előlépcsőnél látható két groteszk arcos vízmedencét, a Gloriette középső fülkéjében pedig a Neptun-fejes kutat is. A Gloriette két oldalán egy-egy puttós vázát láthatunk, feltekintve pedig Huszár Adolf munkáját, az évszakokat megszemélyesítő női szobrokat láthatjuk.
Az évszakok (Tavasz, Nyár, Ősz, Tél) allegóriái, egyben a négy őselemet (Levegő, Tűz, Víz, Föld) megszemélyesítő szobrok, amelyek a fizikai világ teljességét reprezentálják a nyugati kultúrában.
A neoreneszánsz kertből átsétálhatunk a vízhordó lépcsősorhoz, felfelé nézve a lépcsősor perspektivikusan szűkül, a végén a déli Cortina várfal fokán áll Mária – anya szobra. 



Photos: Hegybíro Miklós

No comments:

Post a Comment