Mert
ez a nem tisztelés a mai, minden korábbi emberi berendezkedésnél jobb,
biztonságosabb és kellemesebb világrendszerünk elvi és abszolúte
gyakorlati alapja is. 1
A Charlie
Hebdo-mészárlás után elkeserítően népszerű vélemény, hogy "nem történt
volna akkora baj, ha nem heccelik feleslegesen mások vallási
érzékenységét." Aki ezt mondja, az a mai európai civilizáció lényegét
nem érti. A mostani helyzet megoldása pont nem az, hogy megpróbáljuk nem
sértegeni a muzulmánokat – vagy bármely más vallás követőit –, mert az
végső soron egy új középkorhoz vezetne, hanem ellenkezőleg: az, hogy
elfogadtatjuk a muzulmánokkal, hogy ha a turbánjuk tetejére állnak is, a
vallásukat nálunk bizony szabadon lehet sértegetni. Ahogyan bárkit és
bármit, például a mi saját vallásainkat is.23
A csavar az, hogy ettől még nem kell mindenáron cseszegetni őket.4
A modern
kor minden eddigi kornál kellemesebb élete legnagyobbrészt a
felvilágosodásnak köszönhető, ami megtörte a régi tabukat, többek közt
azáltal, hogy eltörölte az egyházak jogát arra, hogy alkalmazkodnunk
kelljen az érzékenységükhöz, és létrehozta a modern, világi társadalmat,
a tömegdemokráciát és a kapitalizmust. A szólásszabadságon alapuló
rendszerekben nem bizarr szélsőség, hanem a legmainstreamebb alapdolog,
hogy bárkit és bármit kritizálhatunk, gúnyolhatunk és sértegethetünk.
Bunkó paraszt módjára is. Pontosan ez biztosítja azt, hogy semmilyen
vallás vagy ideológia ne korlátozhassa a szabadságunkat – a saját
érzékenységének a nevében sem.567
És főleg ne vehesse el az életünket ilyen alapon. 8
A
felvilágosodás nem a semmiből jött, több száz év tapasztalata gyűlt
egybe addigra arról, hogy a gyakorlatban milyen következményekkel
járhat, ha bármilyen szeretetvallás tanait vagy érzékenységét kötelező
tisztelnünk. Háborúkkal, terrorral, pusztítással és gyilkosságokkal. 9
A
keresztény kultúrkörben ez a felvilágosodási folyamat – nem kevés harc
és vér árán – lezajlott, és a való élet milliószorosan bizonyította,
hogy milyen jól történt így. A rengeteg kommentből látszik, hogy a
magyar lakosság jelentős rétegei nem fogadják el ezt, de attól még a
rendszer hálistennek működik, és azok, akik gyűlölik, ugyanúgy
haszonélvezői. A rendszer működőképességét bizonyítja, hogy még egy
olyan gyűlölködő országban, mint Magyarország, sem merül föl senkiben,
hogy bárki életét veszély fenyegesse bármilyen vallásgyalázásért.
A muzulmán
világban ez a felvilágosodás nem történt meg, egy rakás konfliktusnak ez
az oka. Teljesen nyilvánvaló, hogy a megoldás nem a meghunyászkodás. És
ebben az esetben a nem terrorista, rendes vallásos muzulmán emberek
érzékenységének való engedés is meghunyászkodás. Eleve az van, hogy "az
emberek" véleményét ilyen ügyekben szélsőséges terroristák és elmebeteg
hitszónokok tolmácsolják, így kétkedve érdemes fogadni, hogy szerintük
mi háborítja föl "a muzulmán embereket". Másfelől ha tényleg az a
helyzet, hogy széles tömegek tényleg felháborodnak és rendszerváltó
hangulatba kerülnek olyan dolgoktól, amik a civilizált nyugati világban
természetesek – egyenjogú nők, világi állam, szabadon beszélgető nem
házas nők és férfiak, emberek ábrázolása rajzokon, szabad gúnyolódás
bármin –, akkor nem a vérrel kivívott szabadságunkból kell feladni,
hanem őket kell rávenni a változásra. Nyilván nem tűzzel-vassal kell ezt
kikényszeríteni, de az is tuti, hogy a szabadságunk bármilyen fokú
korlátozása öngyilkos ostobaság lenne.10
Van egy
csomó ember, aki tényleg tiszta jóindulatból mondja, hogy "no de
gyerekek, ha egyszer ennyire felizgatja őket, ha lerajzolják Mohamedet,
akkkor mi lenne, ha visszafognánk magunkat és nem rajzolnánk le
Mohamedet. Olyan nagy dolog ez"? Ők gondoljanak bele, hogy hová vezet az
ilyesmi. Ha egy érzékenységnek engedsz, akkor legközelebb egy másiknak
is engedned kell, és a vége az, hogy a lányod nem mehet ki egyedül az
utcára. Eleve, honnan tudhatod, hogy egy állítólagos kulturális vagy
vallási érzékenység nem valamilyen konkrét politikai csoport érdekét
szolgálja? A Charlie Hebdo mészárosai a Próféta nevében gyilkoltak,
miközben alkoholt ittak, nőik voltak, és pont úgy nem tartották be a
Próféta parancsait, mint te vagy én.
Mindez nem
azt jelenti, hogy a felvilágosult, modern európai ember ismérve, hogy a
reggelt a keresztre hugyozással indítja, ebédre marhasültet eszik Ganésa
szobra előtt, és munka után az első dolga egy jó kis Mohamed-buzizás.
Nem véletlen, hogy a Charlie Hebdo sem sok milliós példányszámú néplap,
hanem rétegmagazin. Én a piarista gimnáziumba jártam, minden okom és
lehetőségem megvan egyház- és vallásgyalázónak lenni, a szabadidőmben
mégis inkább nézegetek halfárasztós videókat, mint az Atyát fenékbe
szexuáló Fiúról készült rajzokat.
A vallások
kifigurázása nem norma, sőt nem is feltétlenül "jó dolog" a szó polgári
értelmében. De annál fontosabb, hogy bárki szabadon megtehesse. És hogy
ilyenkor senkinek se juthasson eszébe a legsötétebb középkori módon,
erőszakkal reagálni.
Azoknak,
akik azon hápognak, hogy hová vezet, ha bármit lehet, és nincs erkölcsi
gát, egyszerűen érdemes rápillantaniuk a valóságra. Ahol érvényesül a
felvilágosult szólásszabadság, sehol sem szabadult el a pokol.
Ellenkezőleg: bár elvileg akármelyik lap közölhetne képeket a
seggbeháromszögvonalzózott Jézus Krisztusról, mégsem teszi ezt, csak a
sajtótermékek elenyésző, szinte kimutathatatlan töredéke.11
A sértő
blaszfémia az ezt megengedő helyeken sem norma, hanem elméleti
lehetőség, egyfajta szonda, ami megmutatja a szólásszabadság állapotát,
és minden rendszabályozás nélkül is csak a kevés ezt élvező ember
szórakozása.
Európában
akkor lesz jó világ, ha a Charlie Hebdo tenyérbemászó provokációjára a
válasz egy erőszakos, véres ellenkarikatúra lesz, nem egy erőszakos,
véres gépfegyveres leszámolás. Lehet, hogy ez naivan optimista
várakozás, de az biztos, hogy ha kötelező jelleggel elkezdjük tisztelni
mások érzékenységét, elvileg is csak a második opció jöhet be. És ha a
vérben tapicskoló, agresszív katolikus egyház is képes volt együtt élni a
maga felvilágosodásával – mert képes lett –, akkor a muzulmánok és
bárki más is ugyanúgy képes lesz erre.
(Miután
elkészültem a poszttal, megmutattam Gazda szerkesztőnek, akinek
tetszett, de annyit hozzáfűzött, hogy az olvasók egy része úgyis rögtön
azzal fog jönni, hogy na de akkor mi van a zsidók sértegetésével, nem
írnék-e bele valamit erről, megelőzendő az elkerülhetetlent. Ezt
cseteltem vissza neki: "Hát a zsidókkal nyilván pont ugyanúgy lehet
gecizni, legföljebb nem ízléses, na de itt nem is az a kérdés, hogy
ízléses-e valami." Úgyhogy ezennel megvolt a Várható Közbevetésre Máris
Válaszoló Vörös Farok.)1213
CINK.HU by Szily László (Từ Wall/FB, Đoàn Hồng Nghĩa, ELTE-VIDI90)
No comments:
Post a Comment