Sunday, May 31, 2015

Solar Impulse 2: most kell imádkozni

Vasárnap hajnalban a kínai Nankingból felszállt a Solar Impulse 2 napelemes repülőgép, hogy teljesítse világ körüli útja legnehezebb szakaszát, a Csendes-óceán átrepülését.

A Nankingból Hawaiira vezető utat a tervek szerint hat napig fog tartani. A gépet felváltva vezeti két pilóta, de a 8172 kilométeres útszakaszon a svájci André Borschberg fog a pilótafülében ülni; jóformán alvás nélkül, maximum 20 perces pihenőkkel kell kibírnia az utat.


Fotó: Anna Pizzolante, Jean Revillard / SI2 / Global Newsroom

A pilóták részéről nagy bátorságra vall, hogy nekivágtak az útnak. A Solar Impulse 2 még soha nem repült 24 órán át egyhuzamban, és soha nem keltek át vele az óceánon sem. A gép útját folyamatosan nyomon fogják követni a monacói irányítóközpontból; a várható időjárásról repülési szakértők és meteorológusok fogják tájékoztatni őket.
Csak vécé, víz és napfény legyen
A kizárólag napenergiával működő repülőgép akkumulátorainak napközben fel kell töltődniük, hogy kibírják a koromsötét éjszakai órákat. A Solar Impulse 2 napközben 8500 méter magasságban halad, éjjelente ezer méter magasságba ereszkedik. De ahhoz, hogy a hatalmas szárnyakra szerelt 17 ezer napelem feltöltődjön, tiszta égboltra lesz szükségük.

Fotó: Anna Pizzolante, Jean Revillard / SI2 / Global Newsroom

A 35 ezer kilométeres világ körüli út márciusban indult Abu-Dzabiból; a gép Omán, India és Mianmar érintésével április 21-én érkezett meg a kelet-kínai Nankingbe. Az óceánon való átkelést a rossz időjárás, illetve Borschberg műtétje miatt többször elhalasztották.

Egyszerre csak egy pilóta vezethet, és mindenre neki kell figyelnie. Ez egy óriási gép, nagy szárnyfesztávolsággal. Érzékeny a turbulenciára, és lassú is. Rossz széljárás idején nehéz vezetni. De van robotpilótánk, vécénk, több napi élelmünk, vizünk, meg ami kell. Bírjuk a gyűrődést.

– mondta a BBC-nek Bertrand Piccard, aki a korábbi útszakaszokon már vezette a Solar Impulse-t.

(Index)

No comments:

Post a Comment