Sunday, April 17, 2016

Koncz Zsuzsa legszebb dalai: Ha én rózsa volnék...

Các bạn hãy cùng tôi nghe lại ca khúc này của Koncz Zsuzsa, phiên bản 1973 ( Pusztulatosz Pánkosz)

                                Szeretettel barátaimnak

Các bạn theo dõi MV ở đây

Ha én rózsa volnék
-- Bródy János
Ha én rózsa volnék, nem csak egyszer nyilnék,
Minden évben négyszer virágba borulnék,
Nyílnék a fiúnak nyilnék én a lánynak
Az igaz szerelemnek és az elmúlásnak.

Ha én kapu volnék, mindig nyitva állnék,
Akárhonnan jönne, bárkit beengednék,
Nem kérdezném tőle, hát téged ki küldött,
Akkor lennék boldog, ha mindenki eljött.

Ha én ablak volnék, akkora nagy lennék,
Hogy az egész világ láthatóvá váljék,
Megértő szemekkel átnéznének rajtam,
Akkor lennék boldog, ha mindent megmutattam.

Ha én utca volnék, mindig tiszta lennék,
Minden áldott este fényben megfürödnék,
És ha egyszer rajtam lánckerék taposna,
Alattam a föld is sírva beomolna.

Ha én zászló volnék, sohasem lobognék,
Mindenféle szélnek haragosa lennék,
Akkor lennék boldog, ha kifeszítenének,
S nem lennék játéka mindenféle szélnek.

6 comments:

  1. Lời bài hát thật hay. Riêng phần cuối, ngay cả ở Hungary còn bị cấm (lemez "Jel Beszéd",1973).
    A Jelbeszéd című lemez Koncz Zsuzsa ötödik magyar nyelvű nagylemeze.
    Ez az utolsó lemez, ami az Illés-együttes közreműködésével készült (a lemez első megjelenésekor az Illés-együttes már feloszlott).
    Ez az egyetlen Koncz Zsuzsa önálló lemez, amin a KITT-egylet szerepel (Koncz Zsuzsa–Illés–Tolcsvay-trió). Az album, a közhiedelem ellenére megjelent és kikerült az üzletekbe is. A lemezből már ötvenezer példány adtak el, mikor politikai indokok hatására a további kiadását felfüggesztették és a raktáron lévőket bezúzták. Tíz évvel később, 1983-ban az albumot újra kiadták.
    (wikipedia)

    ReplyDelete
  2. Doan Hong Nghia (ELTE,VIDI90): Y hệt xứ ta, bóng gió thì đi tù

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orient Nguyen: Chữ Hung giống chữ Czech bác nhỉ !

      Delete
    2. Doan Hong Nghia (ELTE,VIDI90): Cùng là chữ Latin mà. Tuy nhiên họ ngôn ngữ Finn-Ugor thì khác xa Slav.

      Delete
  3. Doan Hong Nghia (ELTE,VIDI90):Caobinh Nguyen, Koncz Zsuzsa hát thì hay rồi, nhưng bài này do Bródy János viết. Khi đĩa đã được phát hành đến tiệm bán lẻ rồi vẫn bị thu về và đập nát: "Ha én rózsa volnék okán boltokból visszarendelt és bezúzott Jelbeszéd album egyszer s mindenkorra kijelöli mozgásterét". Bródy János cũng viết nhiều nhạc cho các vở diễn nổi bật như Kőműves Kelemen, István, a király, Doktor Herz, Fehér Anna, Will Shakespeare vagy akit akartok. Élete egyik legfontosabb előadása volt 1994-ben a Madách Színházban Az utca másik oldalán című.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thời gian biết bài hát này của Koncz Zsuzsa cũng là lúc anh bắt đầu lân la quen biết (sau là vì hâm mộ nên dọn tới ở chung phòng) với những đàn anh "kỳ tài" học toán @ ELTE, trong đó có ngọn cờ/linh hồn "csupa ész" của nhóm sinh viên VN ở đó là anh Nguyễn Quý Phương, người có ảnh hưởng/"khai hóa" nhiều nhất cho cái đầu "đen thui" mới trong "hũ mực" VN chui ra chưa nứt mắt như anh. Chính từ đây mà toàn bộ những gì (về bài hát này) cũng như những gì liên quan đến hiểu biết về nước Hung, về LHS Việt Nam tại Hung, luôn cả quan điểm, nhận thức... về con người, thế sự, văn hóa văn nghệ cho đến thể thao (thượng vàng hạ cám) đều được anh thu nhận một cách có chọn lọc (sau khi đã thâm nhập sâu rộng/hội nhập hoàn toàn cùng với các anh chị VN ở đây). Chỉ tiếc là thời gian hấp thu ngắn quá, mấy anh ấy sang năm 1968, nên chỉ truyền thụ cho anh được có 1 năm cuối cùng những gì là "tinh hoa" sau 6 năm sống ở Hung của mình là đã phải về VN rồi. Thật đáng tiếc :)

      Delete