Wednesday, October 28, 2015

Nem csikorog tovább az 1-es villamos

Még 30 helyen kellene kipofozni.

 Az 1-es villamos új, dél-budai szakaszán, a Szerémi út - Hengermalom úti kanyarban olyan erős lakossági tiltakozás alakult ki a síncsikorgás miatt, hogy a ​BKK felkérte többek között a Budapest Műszaki egyetemet, oldja meg a problémát. Bár nem általuk, de meglett megoldás: a villamos elhallgatott, az idegek kisimultak. A BKV legutóbbi igazgatósági ülésén támogatta, hogy a rendszert más pontokon is bevezessék a fővárosban, mondta lapunknak Szabó György, az igazgatóság tagja, a csikorgást megszüntető rendszer kezdeményezője.


Mint már beszámoltunk róla, ​​m​árciustól kezdve​​ minden nap hajnali négykor éles hang ébresztette a kelenföldieket a Szerémi út környékén, az új szakaszon közlekedő villamos ugyanis erősen csikorgott a kanyarban. A zajmérések igazolták, hogy a csikorgás​ok​ minden​ megengedhető mértéket​ túlléptek.​ A  BKK​ először arra kérte a lakókat, hogy próbálják meg kibírni az új CAF villamosok megérkezéséig, azok​​ ugyanis csendesebbek lesznek, mint a jelenlegi villamosok. A helyzet azonban annyira kezelhetetlenné vált, hogy​ a BKV sebességkorlátozást vezetett be.
A velvet.hu videóján jól hallható a túlvilági hang, amit a villamos kanyarodáskor kiadott magából:

A végső megoldást az segítette elő, hogy a kivitelező ​sínkondicionáló (sínkopásgátló) technológiára épülő rendszert telepített a kanyarba. Ezt a rendszer alakították át úgy, hogy a sínkopás mellett a hanghatásokat is megszüntesse. (Műszakilag ez úgy nézett ki, hogy a belső sínszálat a sínfejen függőlegesen megfúrták, kialakítva a kenőanyag kijuttatási pontjait, erre átforgatták a vezetősínre csatlakozó tömlőket, a kenőanyag tartályokat pedig a filmréteg képzésére alkalmas anyaggal feltöltött tartályokra cserélték​, és a kenőanyagot is megváltoztatták.) A rendszer 4-5 villamos elhaladása után működni kezdett. A csikorgás megszűnését a lakók képviselői is megerősítették egy BKK​ által kezdeményezett ​lakossági fórumon.

Szabó György elmondása szerint ez a fővárosi kereszteződés az első olyan hely Európában, ahol a villamosnak csikorognia kellene, de mégsem csikorog. A rendszer egyelőre még mindig kísérleti fázisban üzemel, ​mivel évszakváltásoktól függetlenül kell jól működnie a berendezésnek, továbbá egy esetleges "túladagolás" rontja a fékhatást.
Az első méréseknél ugyanis megnövekedett fékutat tapasztaltak. Egy újabb szabályozást követően a vészfékrendszer fékútja már a hatósági határértéken belül maradt, ám az üzemi fékezés fékútja még mindig hosszú. A BKV szakmérnökei és a kivitelező most a kenési gyakoriság csökkentésével próbálja belőni azt az optimális pontot, ahol már megfelelő a fékhatás, de a sín sem csikorog.
A BKV legutóbbi igazgatósági ülésén elfogadták a síncsikorgás csökkentéséről szóló beszámolót, és döntöttek arról, hogy a főváros más pontjain is kezdeményezik a bevezetését. Budapesten ugyanis mintegy 30 helyen gondot okoz a sínek csikorgása, lapunknak nemrég a 4-es metró közelében élők panaszkodtak a hajnali ébresztőre.

Frissítés: Lesz még mit halkítani Budapesten


Bizton állíthatom, hogy a Budafoki elágazás (Savoya park felett a Leányka utcai felüljáró mellett) a legdurvább hely a fővárosban villamoscsikorgás ügyileg. Ott lakok. Ahhoz képest a Hengermalom-Szerémi környékén a csikorgás korábban épp, hogy andalítóan halk, szinte dallamos, sőt fülbemászó volt. Tudom, mert pont ott dolgozok, írta olvasónk, Tamás.

Tenczer Gábor (Index)

No comments:

Post a Comment